Podstawowe układy sterowania sprzęgłem

Jednym z elementów układu napędowego jest sprzęgło, to między innymi dzięki niemu jesteśmy w stanie ruszyć pojazdem z miejsca. W jaki sposób sygnał wysłany przez kierowcę, jakim jest wduszenie, bądź zwolnienie pedału sprzęgła, przyczynia się do pracy całego układu?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy zwrócić uwagę na to jaki system sterowania sprzęgłem został zastosowany w danym samochodzie. Wyróżniamy następujące układy sterowania sprzęgłem:

  • Hydrauliczne

W przypadku zastosowania tego rodzaju sprzęgła, jego praca opiera się na pompie i wysprzęgliku. Kierowca w momencie wduszania pedału wytwarza siłę nacisku, która przesuwa tłoczek w pompie sprzęgła. Powoduje to wzrost ciśnienia w przewodach hydraulicznych, co z kolei skutkuje przesunięciem tłoczka wysprzęglika, który połączony jest z widełkami wyłączającymi.

  • Mechaniczne

Mechaniczne sterowanie sprzęgłem jest stosunkowo prostym mechanizmem – zbudowany jest on z licznych cięgien i drążków. Zasada działania tego systemu opiera się na przeniesieniu siły nacisku z pedału sprzęgła na łożysko wyciskowe oraz listki sprężyny talerzowej. To właśnie poprzez zmianę ustawienia tych listków odbywa się automatyczna regulacja siły docisku.

  • Elektroniczne

W tego rodzaju układzie sterowania sprzęgłem główną rolę odgrywają silniki elektryczne, których działanie jest w pośrednio uzależnione od działania kierowcy. Jest to skomplikowany system, który za pomocą wielu czujników zbiera informacje, następnie przetwarza je i podejmuje decyzje wykorzystując do tego specjalny moduł elektroniczny. Za fizyczną pracę poszczególnych elementów odpowiada mechanizm hydrauliczny z wysprzęglikiem.

  • Elektromagnetyczne

Elektromagnetyczny układ sterowania sprzęgłem zbudowany jest między innymi z koła zamachowego – pełni ono rolę wirnika zewnętrznego, na który nawinięta jest cewka zasilana prądem. Na wielowypuście wałka sprzęgłowego osadzony jest z kolei wirnik wewnętrzny, pełni on również rolę tarczy sprzęgłowej. Pomiędzy zewnętrznym i wewnętrznym wirnikiem umieszczony jest proszek magnetyczny, który wykorzystując pole magnetyczne sprzęga ze sobą oba wirniki.

Tekst powstał we współpracy z: http://www.centrumsprzegla.com/sprzeglo,kompletne-exedy/m,399,100051/

Najważniejsze zasady jazdy w deszczu

Następny artykuł »

Nowe możliwości dla fanów skuterów

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.