Zachowanie prawidłowego poziomu ciśnienia w oponach jest warunkiem koniecznym jazdy bezpiecznej, ekonomicznej i ekologicznej. Od wartości ciśnienia zależy przyczepność i jakość prowadzenia pojazdu, zużycie paliwa i bieżnika, eksploatacja zawieszenia i nadwozia, a także komfort jazdy.
Standardowe techniki kontroli
Kontrola ciśnienia w oponach zalecana jest raz na miesiąc, w szczególnych przypadkach dwa razy w tygodniu. Ponadto przed każdym wyjazdem uwzględniającym dłuższą trasę i po przejechaniu ponad 2000 km – co zwykle odnosi się do flot samochodowych. Pomiar powinien być również dokonywany podczas sezonowej wymiany kół – z letnich na zimowe i odwrotnie.
Wartość ciśnienia w oponach odczytuje się za pomocą manometru w kompresorze będącym na wyposażeniu autoserwisów, jak i stacji benzynowych. Jednak kontrola może być dokonywana tylko na zimnych oponach, ponieważ pod wpływem temperatury (rozgrzanej opony, jak i powietrza zewnętrznego) ciśnienie wzrasta.
Technologia TPMS
Istnieje możliwość bieżącego elektronicznego monitoringu ciśnienia opony za pomocą systemu monitorującego TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Urządzenie w niektórych samochodach jest montowane fabrycznie, ale od listopada 2014 roku, zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii mają być wyposażone w ten nowoczesny sprzęt. System ma zapewnić kierowcy (właścicielowi pojazdu) stałą informację o poziomie ciśnienia, każdym ewentualnym nagłym spadku i potrzebnej korekcie. Informacja taka ma być odczytywana za pomocą czujników zamontowanych przy wentylu i przekazywana za pomocą fal radiowych. O wyniku kierowca informowany będzie w formie dźwiękowej oraz wizualnej.
System TPMS może działać na dwa sposoby:
- pośredni – pomiar dokonywany jest przy pomocy czujników prędkości obrotowej kół stosowanych w układach ABS i ESC, wartość ciśnienia obliczana jest na podstawie wibracji i obrotów kół, a kierowca informowany jest dopiero, gdy ciśnienie spadnie o około 20% względem stanu początkowego,
- bezpośredni – pomiar dokonywany jest za pomocą czujników instalowanych przy zaworach lub na obręczach kół i rejestrujących ciśnienie i temperaturę, w ten sposób kierowca na bieżąco otrzymuje drogą radiową informacje o wartości ciśnienia w oponach.
Pompowanie kół azotem
Jedną z metod umożliwiających utrzymanie prawidłowej wartości ciśnienia w oponach jest pompowanie azotem, który wykazuje mniejszą rozszerzalność – objętość zmienia w znacznie wyższych i niższych temperaturach niż powietrze. Ponadto, w przeciwieństwie do powietrza, azot nie zwiększa ciśnienia podczas jazdy, kiedy to opona nagrzewa się (proporcjonalnie do szybkości jazdy).
Ekonomia i bezpieczeństwo car fleet management
Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach jest ważne nie tylko z punktu widzenia indywidualnego kierowcy, ale też przedsiębiorców zarządzających flotą pojazdów. Stała kontrola stanu ciśnienia w oponach przekłada się na mniejszą eksploatację części pojazdu (ogumienia, elementów amortyzacji i nadwozia), jak i na mniejsze zużycie paliwa. Efektem tego są niewątpliwe korzyści finansowe oraz dłuższa żywotność pojazdów firmowych. Nie bez znaczenia jest również większy komfort jazdy i większe bezpieczeństwo kierowców, którzy często pokonują długie trasy. Nowa technologia, w tym TPMS, w kontekście zarządzania pojazdami i transportem wydaje się być naprawdę praktycznym rozwiązaniem.
System TPMS może być też dodatkowym wsparciem dla kierowców korzystających z innych systematów jazdy bezpiecznej, ekonomicznej i ekologicznej http://www.safter.pl/