Proste zasady wymiany klocków i tarcz hamulcowych

Proste zasady wymiany klocków i tarcz hamulcowych

Zdaniem wielu doświadczonych specjalistów układ hamulcowy gra pierwszorzędną rolę w każdym samochodzie. Ważniejszy jest nawet od jednostki napędowej, ponieważ jego sprawność decyduje często o tym, co dla nas wszystkich jest najcenniejsze – o bezpieczeństwie. Dla tego też do wymiany poszczególnych elementów układu hamulcowego zawsze należy przykładać odpowiednią uwagę i staranność.

Wymiana klocków hamulcowych

W idealnej sytuacji o konieczności wymiany klocków hamulcowych kierowca informowany jest przez kontrolkę zapalającą się na desce rozdzielczej. Jednak dzieje się tak jedynie wówczas, gdy klocki hamulcowe wyposażone są w czujniki zużycia. W rzeczywistości więc nie zawsze możemy polegać na tym systemie. Problem polega bowiem na tym, iż wielu kierowców przy pierwszej wymianie klocków hamulcowych wybiera produkt tani, który nie posiada takich czujników. Bywa i tak, że zakupiony oddzielnie czujnik nigdy nie zostanie zamontowany lub zostanie, jednak w sposób nieprawidłowy. Wówczas często o konieczności wymiany klocków informuje nas nie kontrolka, lecz dźwięk tarcia metalowych płytek nośnych o powierzchnię tarczy hamulcowej.

Tarcze hamulcowe
Tarcze hamulcowe

Przeciętnie szacuje się, że żywotność klocków hamulcowych to ok. 60 tys. km. Mimo to mechanicy podczas okresowego przeglądu często wymieniają okładziny klocków, które nie osiągnęły nawet połowy tego przebiegu. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty. Jest to działanie prewencyjne wynikające z faktu, że kolejny przegląd będzie miał miejsce za jakieś 30 tys. km, a nie wszyscy kierowcy będą chcieli pamiętać o tym, że ich klocki hamulcowe do tego czasu zwyczajnie nie wytrzymają.

Tarcze hamulcowe do wymiany

Stosunek trwałości tarcz hamulcowych do klocków oceniany jest na 1 do 3. Oznacza to, że w ciągu jednego „życia” tarczy hamulcowej powinny zostać zużyte 3 komplety klocków. Wszystkie te wyliczenia dotyczą jednak przypadku, w którym tarcze hamulcowe i klocki obsługiwane są w sposób prawidłowy. Jeśli więc np. przeciągniemy interwał wymiany klocków hamulcowych i dopuścimy do tego, że ich powierzchnia cierna zostanie całkowicie zużyta, tarcza hamulcowa może zostać przedwcześnie starta przez ich metalowe elementy.

W normalnych przypadkach tarcze hamulcowe wymienia się, gdy ich zużycie przekracza 1 mm lub gdy zużywają się nierównomiernie po obu stronach. Tarcze hamulcowe wymieniamy również, gdy zostały zwichrowane lub pojawiły się na nich głębokie rysy oraz pęknięcia. Warto przy tym pamiętać, że wraz z wymianą tarcz dobrze jest przeprowadzić również wymianę klocków hamulcowych, nawet jeśli te nie wykazują oznak nadmiernego zużycia. Zasada ta chroni przed „układaniem” się tarcz pod stare i niekoniecznie dobrze eksploatowane klocki.

Jeden komentarz
  1. Właśnie niedawno wymieniałem tarcze i klocki hamulcowe, bo niestety doszło do przegrzania. Podczas hamowania przejechałem przez kałużę, coś się porobiło i pękła mi tarcza… Wcześniej nie miałem żadnych problemów. Wychodzi na to, że następna wymiana klocków za 30 tys. km, o ile nie będzie więcej żadnych przykrych niespodzianek. Dobry artykuł. Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *