Szybka jazda a zużycie paliwa

Szybka jazda a zużycie paliwa

Z jaką prędkością jeździć, aby jeździć ekonomicznie? Pytanie to często stawiają właściciele samochodów, zwłaszcza podczas tankowania. Kwestia spalania jest więc jednym z najważniejszych aspektów związanych z użytkowaniem pojazdu.

Spalanie uwarunkowane jest wieloma czynnikami, wśród których istotne znaczenie mają model samochodu, rodzaj jednostki napędowej oraz styl jazdy kierowcy. Wiadomo, że większe spalanie powoduje duże obciążenie samochodu oraz ostra, dynamiczna jazda powodująca nagłe hamowania i przyspieszania, które znacząco wpływają na pracę każdej jednostki napędowej – zarówno silnika spalinowego, jak i silnika diesla.

Model pojazdu a prędkość

Każdy pojazd i każdy silnik dostosowany jest do innych warunków i innego stylu jazdy. Wystarczy zestawić obok siebie vana i samochód wyścigowy. Pierwszy jest stosunkowo duży i ciężki, w związku z czym przy większej prędkości taki samochód będzie zużywał zdecydowanie więcej paliwa niż samochód wyścigowy. Ten bowiem jest niski i co ważne posiada opływowe kształty, dzięki czemu wykazuje mniejsze opory powietrza. Tym samym jego zapotrzebowanie na paliwo będzie znacznie mniejsze przy dużych prędkościach. Na drogach jest jednak zdecydowanie więcej samochodów większych, typowo rodzinnych, które czasami posiadają jeszcze bagażnik dachowy zwiększający ciężar pojazdu i opór powietrza. Jak widać, szybka jazda nie jest zalecana w przypadku samochodów o większych rozmiarach.

Rodzaj jednostki napędowej

Trzeba pamiętać, że zarówno przy zbyt niskiej, jak i zbyt wysokiej prędkości silnik zużywa większą ilość paliwa. Optymalna, najbardziej ekonomiczna prędkość to około 70-80 km/h, przy czym najlepiej, aby była ona stała. Jest to zgodne z zasadami ecodrivingu i wynika z konstrukcji jednostek napędowych.

Jednak trzeba wziąć pod uwagę rodzaj jednostki napędowej, ponieważ w tym samych warunkach inaczej pracuje wysokoprężny silnik spalinowy, a inaczej diesel. Silniki spalinowe są najbardziej efektywne przy dużym momencie obrotowym (ok. 2200 obr/min), podczas gdy diesel lepiej sprawdza się w granicach 1700 – 300 obr/min. Każda jednostka napędowa wraz ze wzrostem prędkości obrotowej potrzebuje większej ilości paliwa.

Styl jazdy kierowcy

Tak zwana „ostra” jazda zarówno przy dużych, jak i mniejszych prędkościach powoduje większe zużycie paliwa. Jednak gwałtowne reagowanie podczas szybkiej jazdy nie tylko przyczynia się do wzrostu spalania, ale przede wszystkim zmniejsza bezpieczeństwo. W przypadku szybkiej jazdy, bardziej nieekonomiczne będą gwałtowne i długotrwałe przyspieszenia, podczas których używana jest naprawdę duża ilość paliwa. Najważniejsza podczas jazdy, również tej szybkiej, jest płynność.

Szybka jazda a bezpieczeństwo

Jednak szybka jazda nie powinna być rozpatrywana wyłącznie w kategoriach ekonomii, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Wiadomo przecież, że nadmierna prędkość to zagrożenie dla osoby prowadzącej taki pojazd, jak i dla innych kierowców. Dlatego bezwzględnie należy pamiętać o dozwolonej prędkości na danym odcinku drogi oraz maksymalnej prędkości danego pojazdu.

Źródło informacji: http://www.safter.pl/

safter

Jeden komentarz
  1. Obecnie nawet na egzaminie na prawo jazdy jednym z kryteriów przy ocenie jest ekologiczna jazda. Jeżeli ktoś męczy silnik i jeździ ostro to nie ma co liczyć na pozytywną ocenę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *