Układ zapłonowy

Układ zapłonowy jest częścią silników benzynowych, czyli tych o zapłonie iskrowym. Jego zadanie to wytworzenie iskry elektrycznej pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej w odpowiednim położeniu tłoka podczas pracy silnika, po to, aby zapalić znajdującą się w cylindrze mieszankę paliwowo- powietrzną.

Elementy układu zapłonowego

foto: ngk.de

foto: ngk.de

Układ ten składa się z czterech podstawowych elementów. Pierwszym z nich jest cewka zapłonowa. Znajduje się ona przy każdej świecy. Cewki zwiększają napięcie, także przekazują impuls na te świece. Wykorzystuje ona niskie napięcie i zamienia je w bardzo wysokie, nawet do 20 tysięcy V. Rzadko dochodzi do jej uszkodzenia, ale warto zaopatrzyć się w te markowe, dobrej jakości. Kolejnym elementem są świece zapłonowe. Typowo znajdują się one w liczbie czterech sztuk. Wytwarzają one iskrę, a ona umożliwia zapłon mieszanki paliwowo- powietrznej. Tutaj również istnieje wiele rad co do świec. Wymieniać je należy zgodnie z zaleceniami producenta. Także przy wymianie trzeba uważać, aby za mocno ich nie dokręcić, wtedy można doprowadzić do do uszkodzenia głowicy. Także radzi się używać dobrej jakości paliwa. Elementem następnym są przewody zapłonowe (wysokiego napięcia). Ich funkcją jest dostarczanie ładunku elektrycznego do świec. W nowszych modelach samochodów ich się już nie stosuje. Jednak jeśli je posiadamy, warto mieć dobrej jakości, gdyż od tego zależy moc iskry. Ważnym elementem jest także pompa paliwowa. Dostarcza ona paliwo do układu zapłonowego. Tego elementu nie trzeba wymieniać co jakiś czas, tylko wtedy, jak się zepsuje.

Dużo poczytać na ten temat można na wielu stronach internetowych, w tym na moto-centrum.pl.

O czym pamiętać?

By nasz układ zapłonowy sprawował się dobrze, trzeba zadbać o wymianę filtrów powietrza i filtrów paliwa. Filtry powietrza powinno wymieniać się co ok. 20 tys. kilometrów, natomiast paliwa różnie: mogą wytrzymać do 50 tys. kilometrów, ale też może się zdarzyć, że będzie konieczna wymiana po przejechaniu ok. 15 tys. kilometrów. W samochodach z silnikiem Diesla zaleca się, aby filtry paliwa wymieniać co roku, przy okazji przeglądu.

Filtry kabinowe – zadbaj o regularny serwis

Następny artykuł »

Popraw wydajność swojego silnika

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.