Zamawianie produktów bez konieczności przesyłania umów w formie papierowej

Zamawianie produktów bez konieczności przesyłania umów w formie papierowej

Teraz podpis elektroniczny od KIR jeszcze łatwiej dostępny! Dlaczego warto mieć go w zanadrzu?

Instytucja podpisu elektronicznego funkcjonuje w Polsce już od kilkunastu lat i jest ona regulowana ustawowo. Niestety, nadal nie jest to rozwiązanie tak rozpowszechnione i wykorzystywane w codziennym życiu, jakby chciał tego ustawodawca. Widać jednak światełko w tunelu. Z roku na rok elektroniczny podpis, tak powszechny w Europie Zachodniej, zdobywa coraz więcej zwolenników również w Polsce. Dlaczego elektroniczny podpis to bez wątpienia narzędzie przyszłości?

Trochę ogólnych informacji

Ustawa o podpisie elektronicznym została uchwalona dnia 18 września 2001 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 262, z późn. zm). Zgodnie z jej postanowieniami każdy obywatel oraz podmiot w Polsce może korzystać z tego narzędzia w relacjach z firmami, urzędami czy też instytucjami pożytku publicznego. Podpis elektroniczny, mówiąc w skrócie, to odpowiednio zaadaptowany zbiór danych potwierdzających tożsamość osoby prywatnej lub konkretnego podmiotu.

Do czego potrzebny jest podpis elektroniczny? Jeżeli chcesz ominąć długie kolejki do okienka w jakimkolwiek urzędzie i zaoszczędzić czas, to takie rozwiązanie Ci to umożliwi. Warto pomyśleć o elektronicznym podpisie używanym do podpisywania dokumentów, umów czy ofert wysyłanych do urzędów, banków, biur maklerskich, ZUS-u, klientów, kontrahentów, itp. Dzięki takiemu narzędziu wszystkie pilne sprawy administracyjne i biznesowe załatwisz z poziomu komputera osobistego.

Kwalifikowany lub nie

Obecnie w Polsce dostępne są dwa podstawowe typy podpisu elektronicznego. Pierwszy z nich to podpis z niekwalifikowanym certyfikatem, drugi natomiast to podpis z certyfikatem kwalifikowanym. Oba te rodzaje podpisów można zamówić w KIR.

Podpis nie do podrobienia

E-podpisu nie da się sfałszować, na pewno nie przy dzisiejszym poziomie dostępnej technologii. Do stworzenia podpisu elektronicznego potrzebny jest specjalny ciąg danych, tzw. klucz prywatny, który jest unikalny i przypisany wyłącznie do jednej osoby. Jakakolwiek próba ingerencji w dokument po podpisaniu, podczas weryfikacji podpisu zostanie wykryta. Nie da się więc podrobić e-podpisu danej osoby bez dostępu do jej klucza prywatnego.

Podpis elektroniczny pomoże w załatwieniu wielu ważnych spraw administracyjno-prawnych, jak np.:

  • rozliczenie podatkowe w systemie e-Deklaracje,
  • komunikacja z instytucjami centralnymi i samorządowymi,
  • przesyłanie dokumentacji do GUS, PFRON, GIODO, GIIF, KRS,
  • przygotowywanie elektronicznych faktur,
  • potwierdzenie autorstwa dzieł intelektualnych (literackich, projektów architektonicznych, prac artystycznych itp.),
  • podpisywanie umów o różnym charakterze prawnym.

Podpis elektroniczny to oszczędność czasu i pieniędzy, wygoda i bezpieczeństwo użytkowania, a także szybkość działania. Skoro współczesna technologia daje nam taką możliwość, dlaczego więc z niej nie skorzystać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *