banner
Ergonoma w biurze

Zdrowe miejsce pracy

Dla wielu osób biurka stały się ich drugim domem. Spędzamy przy nich aż 1/3 naszej doby. Siedząca praca przy biurku, przed monitorem jest najbardziej powszechnym modelem wykonywania zadań. Takie środowisko wymaga zadbania o jego właściwą ergonomię.

Ergonomia w pracy

Praca siedząca nie należy do tych najtrudniejszych. Można by powiedzieć, że w ogóle nie jest obciążeniem dla naszego organizmu. Jak bardzo mylne to stwierdzenie wie każdy, kto już doświadczył dyskomfortów zdrowotnych związanych z takim trybem pracy. Na co jesteśmy narażeni? Jednym tchem można wymienić: problemy z wszystkimi odcinkami kręgosłupa – od lędźwiowego po szyjny, skurcze mięśni, drętwienie dłoni, bóle pleców i głowy, problemy z krążeniem. Źródło problemu niekoniecznie tkwi w siedzącej pracy jako takiej. Najczęściej jest ono związanie z niedostosowaniem poszczególnych mebli i elementów wyposażenia do potrzeb konkretnej osoby. Dlatego właśnie tak istotne jest zadbanie o ergonomię w pracy czyli, najprościej mówiąc, o zdrowe miejsce pracy.

Ergonomiczne wyposażenie biura

Biurko i fotel to dwa podstawowe i w największej mierze decydujące o komforcie pracy meble. Zacznijmy od fotela. To od niego zależy, w jakiej pozycji przez cały czas będzie utrzymywane ciało. Należy pamiętać, że zarówno plecy jak i kolana powinny być zgięte pod kątem 90°. Każdy fotel ergonomiczny powinien zatem posiadać mechanizm pozwalający na regulację jego wysokości w pionie – względem podłoża i w poziomie – kąt nachylenia oparcia. Nie mniej ważne są podłokietniki, które również powinny pozwolić na swobodne utrzymanie łokci pod kątem prostym względem ciała. Biurko także musi być swoją wysokością dostosowane do potrzeb zajmującej go osoby. Sytuacja, kiedy wysokość blokuje swobodne ułożenie pod nim nóg i kolan jest niedopuszczalna. Jego balat powinien być na tyle duży, by można było bez problemu wesprzeć na nim ręce.

Podstawki pod monitor i laptopa

Właściwe ułożenie ciała w fotelu to nie wszystko. Dużą uwagę trzeba również zwrócić na pozycję szyi i głowy. Najczęściej pochylamy głowę, a zatem i szyję bardzo nienaturalnie do przodu. Przyczyną jest najczęściej zbyt nisko osadzony ekran komputera. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi podstawka pod monitor, pozwalająca utrzymać głowę we właściwej pozycji, pionowo wobec kręgosłupa. Takiego rozwiązania jeszcze bardziej potrzebują właściciele laptopów, ponieważ same monitory są zazwyczaj nieco wyżej osadzone. Podstawka pod laptopa pozwala zamieścić jego ekran na pożądanej wysokości, ale trzeba wtedy oczywiście pamiętać o wyposażeniu się w zewnętrzną klawiaturę. 

Podstawka pod monitor
Podstawka pod monitor i drukarkę

Ergonomia w pracy wpływa na wydajność

W tym stwierdzeniu nie ma przesady. Aż 85% pracowników informuje, że niedostosowane do ich potrzeb meble są źródłem dużego dyskomfortu. Zazwyczaj utrudniają im nawet wykonywanie codziennych czynności. I to właśnie wpływa na zmniejszenie wydajności tych osób w pracy – począwszy od niemożliwości skupienia się, a skończywszy na wyraźnie odczuwalnych bólach ciała i mięśni. Dlatego każdy, nawet najmniejszy element wyposażenia miejsca pracy (poduszki sensoryczne, podkładka pod mysz i nadgarstek) ma znaczenie, ponieważ decyduje o jej komforcie.

Wsparcie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw

Następny artykuł »

Jak działa bank komórek macierzystych?

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.