Zacięta rywalizacja w branży e-commerce. Sprawdź, jak możesz wyróżnić swój sklep internetowy

Zacięta rywalizacja w branży e-commerce. Sprawdź, jak możesz wyróżnić swój sklep internetowy

O założeniu własnego sklepu internetowego myślało już pewnie wielu z Was. Macie pomysł na to, co chcielibyście w nim sprzedawać i wiecie nawet, do kogo miałyby trafić te produkty. Problem w tym, że na tak ogromnym rynku, jakim jest branża e-commerce, bardzo trudno jest dotrzeć do odbiorcy. Nie wystarczy pomysł i pewność posiadania klientów. Przede wszystkim trzeba mieć dobry sklep!

Specyfika e-commerce

Dobry sklep, czyli jaki? Odpowiedź na to pytanie wydaje się być oczywista. Dobry sklep to taki, który oferuje klientom najwyższej jakości produkty po jak najniższej cenie. W przypadku e-commerce lista wymagań jest jednak znacznie dłuższa.

E-commerce
E-commerce

E-commerce to specyficzna branża. Niby przypomina tradycyjny handel, a jednak rządzi się zupełnie innymi prawami. Kupując w internecie oczekujemy trzech podstawowych rzeczy – oczekujemy, że towar tam oferowany będzie dostępny w cenach niższych niż w przypadku sklepów stacjonarnych; że zamówione produkty otrzymamy w wyznaczonym terminie i w sposób, na jaki się ze sprzedawcą umówiliśmy (zaznaczyliśmy określony sposób dostawy w formularzy zamówienia); że w razie jakichkolwiek problemów (źle dobrany rozmiar, model lub po prostu po zastanowieniu) możemy szybko i łatwo zwrócić go do sklepu, w zamian otrzymując nasze pieniądze. Sklep, który z jakichś powodów nie jest w stanie zapewnić swoim klientom realizacji każdego z tych trzech oczekiwań, jest praktycznie już na starcie skazany na porażkę. Jednak wymagania te nie są wcale szczytem oczekiwań klientów branży e-commerce. W rzeczywistości prawdziwy wyścig po klienta rozgrywa się na mniej oczywistym poziomie.

Wygląd, treść, nawigacja

Pomijając kwestię wyboru asortymentu i określania grupy odbiorców, wszyscy właściciele sklepów funkcjonujących w branży e-commerce muszą zadbać o dwie rzeczy: o atrakcyjną formę wypełnioną przydatną i unikalną treścią oraz o prostą konstrukcję umożliwiającą szybkie i sprawne pokonywanie kolejnych etapów procesu zakupowego.

O tym, że kupujemy w głównej mierze oczami, nie trzeba przekonywać nikogo, kto miał możliwość poznać bliżej podstawowe prawa handlu. Atrakcyjny wygląd sklepu i umiejętne przedstawienie oferowanych w nim produktów jest wymogiem koniecznym do osiągnięcia sprzedaży na poziomie co najmniej przeciętnym. Problem jednak w tym, że ponieważ atrakcyjność tę można osiągnąć stosunkowo łatwo, bardzo trudno jest nią konkurować. Wśród tysięcy pięknie prezentujących się sklepów, jeden więcej nie zwróci uwagi konsumenta wystarczająco mocno. Aby przykuć uwagę internauty i aby z konsumenta zechciał stać się klientem, niezbędna jest treść, dzięki której będzie czuł się obdarowany i doceniony, zanim jeszcze zdecyduje się na zakup jakiegokolwiek produktu.

Równie ważna, jak atrakcyjność wizualna i cenowa, jest konstrukcja sklepu umożliwiająca łatwą nawigację i bezproblemowe przechodzenie przez cały proces zakupowy. Jednym i drugim powinni zająć się specjaliści od UX (user experience) posiadający umiejętność wyczucia specyfiki branży e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *