Zakupy przez Internet cieszą się ogromną popularnością. Całodobowy dostęp do sporej liczby produktów, konkurencyjne ceny oraz wygodna dostawa do domu to tylko niektóre zalety tej formy shoppingu. Jak bezpiecznie kupować w sieci?
Zanim dojdzie do zawarcia umowy sprzedaży warto sprawdzić nie tylko sam produkt, ale również opinie innych konsumentów na temat sprzedawcy. Ze względu na prawo do wyczerpującej informacji o towarze i usłudze, kupujący musi zostać poinformowany o danych osobistych sprzedającego, wszystkich kosztach zakupu, formie zapłaty oraz sposobie i terminie dostawy. Ponadto, przed zakupem warto udać się do sklepu z podobnym asortymentem i sprawdzić wielkość, funkcje i wykonanie produktu. Na stronie internetowej GdzieObejrze.pl znaleźć można listę sklepów proponujących dany towar w naszej okolicy. Przykładowo, po wpisaniu frazy „maski do pływania” serwis udostępnia listę sklepów oferujących sprzęt sportowy, pływacki itp.
Prawo odstąpienia od umowy
Niezbyt wyczerpujący opis, zdjęcia niskiej jakości albo po prostu lepsza oferta może spowodować, że w ostatniej chwili decydujemy się zrezygnować z zamówienia. Polskie prawo gwarantuje możliwość odstąpienia od umowy zawartej „na odległość” bądź też „poza lokalem sprzedawcy” bez podania przyczyny w ciągu dziesięciu dni od dostarczenia towaru. Kupujący zobowiązuje się tym samym odesłać przesyłkę do sklepu internetowego w stanie niezmienionym, a przedsiębiorca do zwrotu wpłaconych pieniędzy.
WYJĄTKI:
Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje w przypadku dostawy prasy, usług w zakresie gier hazardowych oraz dostawy towarów i usług wykonanych „na miarę”. Sytuacja wygląda podobnie, jeśli do zakupu doszło w formie licytacji.
Gwarancja i reklamacja
Tak jak w tradycyjnym sklepie, towar będący przedmiotem internetowej sprzedaży również podlega przepisom o „niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową”. Zgłaszanie szkody odbywa się na podobnych zasadach.
Fundusze Europejskie – dla rozwoju innowacyjnej gospodarki