Bezpieczeństwo i komfort jazdy w dużej mierze zależą od właściwie dobranych opon, które jako jedyny element samochodu mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Tym samym konieczne staje się stosowanie opon odpowiednich do pory roku i warunków panujących na drodze.
Funkcja opon samochodowych
Ponieważ opona wpływa na przyczepność i jakość prowadzenia pojazdu, przyspieszenie i hamowanie, a także kontrolę trakcji, bardzo ważne jest, aby dostosować ogumienie do warunków atmosferycznych i właściwych dla nich warunków drogowych. Opony zimowe i letnie produkowane są z zupełnie innych mieszanek, dlatego też posiadają różne parametry i inaczej też reagują w zetknięciu z nawierzchnią – nagrzaną, suchą, mokrą, oblodzoną. Konsekwencją tego jest konieczność sezonowej wymiany opon.
Zmiana ogumienia
Niemożliwe jest jednoznaczne wskazanie daty zmiany ogumienia – letniego na zimowe i odwrotnie. Termin wyznaczają zamieniające się wraz z porą roku warunki atmosferyczne, a dokładnie temperatura powietrza. Przyjmuje się, że granicę wyznacza średniodobowa temperatura powietrza oscylująca w granicach 7 °C. Jeśli temperatura spada poniżej wskazanego poziomu, wówczas konieczna staje się zmiana opon na zimową, natomiast temperatura przekraczająca ten poziom wymaga stosowania opon letnich.
Nieprawidłowy dobór ogumienia powoduje pogorszenie przyczepności, co utrudnia kierowcy panowanie nad samochodem, a w konsekwencji przekłada się na komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy. Stąd też wprowadzony został podział na opony letnie i zimowe, których właściwości dostosowane zostały do wyższej lub niższej temperatury i odmiennych warunków na nawierzchni drogi.
Opony letnie
Przeznaczone są do stosowania w dodatnich temperaturach, dlatego w sytuacji, gdy przez tydzień nocą utrzymują się temperatury przewyższające 7 °C, należy dokonać zmiany opon zimowych na letnie. Ogumienie letnie produkowane jest z mieszanki zawierającej w swoim składzie kauczuk, przez co jest ono znacznie twardsze, a tym samym odporne na wysokie temperatury i zużycie. Doskonale więc sprawdza się zarówno na nawierzchniach suchych, jak i mokrych, wykazując dobrą przyczepność i krótszą drogę hamowania.
Na przyczepność opon letnich wpływa budowa bieżnika o mniejszej ilości nacięć i rowków, ale z szerszymi odstępami pomiędzy poszczególnymi kostkami, tworzącymi kanały sprawnie odprowadzające wodę na zewnątrz. Szerokie kanały zapobiegają gromadzeniu się wody i pogorszeniu przyczepności opony do nawierzchni mokrej, minimalizując zjawisko aquaplaningu.
Opony letnie wykazują niższe opory toczenia, zapewniając wysokie osiągi i mniejsze zużycie paliwa, a także cichszą pracę.
Opony zimowe
Gdy przez dłuższy czas utrzymuje się temperatura poniżej 7 °C, wymagane jest stosowanie opon zimowych, dobrze sprawdzających się na nawierzchniach z ograniczoną przyczepnością, jak pokrytych śniegiem i oblodzonych. Wykonane są z miękkich mieszanek zapewniających elastyczność i giętkość odpowiednich elementów bieżnika, gęstego i z licznymi rowkami. Dzięki temu nie tylko bardzo dobrze odprowadza gromadzącą się wodę, ale też posiada funkcję samooczyszczania z błota pośniegowego. Opony zimowe wykazują na śniegu dużą przyczepność i zapewniają wysoką sterowalność.
Dlaczego opona zimowa nie może być stosowana latem? Ponieważ w wysokich temperaturach ogumienie zimowe traci właściwości trakcyjne i zaczyna się ślizgać, utrudniając panowanie nad pojazdem oraz hamowanie. Ponadto, gęsty bieżnik zwiększa tarcie, czego efektem jest większy hałas, natomiast miękka mieszanka ulega szybszemu zużyciu na suchych nawierzchniach.
Prawidłowo dobrane ogumienie to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też ekonomii jazdy, ponieważ większe opory toczenia powodują duże zużycie paliwa http://www.safter.pl/