Zima ciężką porą dla kierowców

Na pewno jest odsetek kierowców, którzy preferują jazdę w warunkach zimowych, jednak większość z nas woli zimy unikać. Jest to trudny czas zarówno dla kierowców, jak i dla samochodów. Na zewnątrz jest zimno, słońce zachodzi o godzinie 16, na drogach jest ślisko, a na ustach kierowców znajduje się słynna fraza „znów zima zaskoczyła drogowców”. Co wyróżnia zimę od innych pór roku jeśli chodzi o motoryzację?

Przede wszystkim w zimie dochodzi do większej ilości usterek i kolizji w porównaniu do pozostałych pór roku. Wiąże się to najczęściej z dłuższymi drogami hamowania, jakie odróżniają czarny asfalt od zaśnieżonego. Drobne kolizje najczęściej zdarzają się na drogach osiedlowych, bądź parkingach. Wynikają z powodu braku dokładnej widoczności (np. zaparowane szyby). Usterki są sprawą czysto techniczną i ludzie nie mają na nie wpływu. Komu się nie zdarzyło nie zdążyć do szkoły, pracy, czy na spotkanie, bo auto nie odpaliło? Są ludzie, którzy się cieszą z nadejścia zimy. Trzeba przyznać, że wraz z nadejściem nie jeden sklep motoryzacyjny, czy też warsztat samochodowy zaciera ręce. Zimą zakup części samochodowych, bądź ilość odwiedzin w warsztatach lakierniczych oraz blacharskich znacznie wzrasta. Jakie są najczęstsze rodzaje usterek samochodowych?

Duże obciążenie kładzione jest na rozrusznik. Ze względu na niską temperaturę oleje silnikowe zwiększają swoją objętość, przez co dodatkowo obciążają rozrusznik. Dodając do tego fakt, że w zimie często potrzebujemy kilku prób do odpalenia samochodu należy pamiętać, że z każdą kolejną, nieudaną próbą uruchomienia auta, szansa na uszkodzenie nie tylko rozrusznika, ale przy okazji kilku innych elementów wzrasta. Na dodatkowe obciążenia narażony jest także alternator. Można się łatwo domyślić, że ilość prądu, jaka jest pobierana przez tą urządzenie również wzrasta z przybyciem zimy. Podczas tej pory roku wzrasta częstość ogrzewania pojazdu, używane jest ogrzewanie tylnej szyby oraz podgrzewanie foteli. W porównaniu z radiem, czy klimatyzacją wymienione wcześniej funkcje są używane tylko i wyłącznie podczas mroźnych dni. Ze względu na niskie temperatury na usterki narażone są także chłodnice samochodowe oraz pompy wtryskowe. Te drugie są szczególnie ważne, gdyż podczas mrozu olej napędowy zwiększa swoją objętość i zmienia pierwotne specyfikacje. Warto pamiętać, aby wraz z nadejściem zimy jak najszybciej wymienić olej napędowy na zimowy, gdyż letni może wywołać sporo kłopotów w naszym samochodzie.

Łatwo można zauważyć, że zima to nie tylko trudne warunki drogowe oraz niskie temperatury. Ta pora roku jest również niezwykle szkodliwa dla naszych samochodów, a szczególnie dla starszych egzemplarzy. Dlatego nie należy zwlekać do największych mrozów ze zmianami. Wraz z pierwszymi oznakami nadejścia zimy powinniśmy zrobić wszystkie możliwe czynności, aby jak najłagodniej przebrnąć przez mroźną porę roku i dotrwać do wiosny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *