Nie od dziś wiadomo, że najlepszy i najszybciej rozwijający się biznes prowadzi się obecnie nie gdzie indziej, jak tylko w internecie. Wiąże się to ze stworzeniem strony internetowej, jednak i ona na dłuższą metę nie gwarantuje sukcesu biznesowego. Potrzebna jest jeszcze odpowiednia analiza zebranych z niej danych i właściwe zarządzanie serwisem. Pomocna w tym zakresie jest analityka internetowa.
Monitoring ruchu
Analityka internetowa (ang. web analytics) to ważna część kampanii e-marketingowej, ponieważ pozwala uzyskać niezbędne informacje, tak potrzebne do prawidłowej optymalizacji serwisu, podnoszenia konwersji oraz poprawy efektywności działań marketingowych. Analityka internetowa umożliwia monitorowanie tego, co dzieje się na stronie internetowej, a więc m.in. kto ją odwiedza, skąd na nią trafia, ile czasu na niej spędza, czego szuka czy też jakie są słabe strony serwisu. Takie informacje pozwalają znacznie precyzyjniej planować wszelkie działania marketingowe oraz rozwój całego biznesu.
Analityka internetowa to złożony proces, składający się m.in. z mierzenia, analizy, optymalizacji, raportowania czy też wnioskowania, przy czym na każdym etapie tego procesu uwzględniane są cele strategiczne firmy, cele operacyjne oraz najważniejsze rezultaty, jakie należy osiągnąć.
Precyzyjny Google Analytics
Do badania ruchu na stronie internetowej wykorzystuje się przede wszystkim narzędzie Google Analytics, które jest używane w badaniu ponad 80 proc. stron, stosujących jakiekolwiek systemy mierzące. Dane zbierane za pomocą Google Analytics pochodzą z plików cookies oraz kodu mierzącego Google. Google Analytics to obecnie jedno z najbardziej precyzyjnych narzędzi zbierających informacje na temat ruchu na stronie internetowej.
Oprócz Google Analytics, bardzo często używa się innych narzędzie pomiarowych takich, jak np.: Piwik, KissMetrics, Mouseflow, Optimizely, SemStorm, MajesticSEO, Searchmetrics, Google Tag Manager, Manubia, Istats, Narzędzia Webmastera Google, Narzędzia dla Webmastera Bing, Ahrefs, Brand24, Sotrender, AWstats.
Skuteczna optymalizacja strony www, dzięki analityce internetowej, pozwala m.in. na:
- zwiększenie liczby odwiedzających użytkowników,
- internauci spędzają na stronie o wiele więcej czasu, a także częściej dokonują zakupów,
- wybór najskuteczniejszej formy komunikacji z potencjalnymi odbiorcami,
- wybór najlepszej metody działań marketingowych w sieci,
- intensyfikację ilości zakupów dokonywanych w sklepie internetowym,
- wyselekcjonowanie tych produktów lub usług, które najbardziej zwiększają sprzedaż i inwestowanie w ich rozwój.
Za sprawą analityki internetowej poprawione zostają wszystkie kluczowe procesy prowadzące do zakupu produktów lub usług, a także wszelkie funkcje związane z rejestracją i nawiązywaniem kontaktu z klientami.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Ideo Sp. z o.o. https://www.ideo.pl/