Gaz ziemny CNG, znany także jako naturalny gaz ziemny (ang. Compressed Natural Gas) lub gaz błotny, albo gaz kopalniany, jest paliwem występującym w postaci sprężonej do ciśnienia od 20 do 25 MPa. CNG służy do napędzania pojazdów silnikowych, w tym także wózków widłowych, zarówno z zapłonem iskrowym, jak i samoczynnym.
Sprężony gaz ziemny CNG ma najdłuższą tradycję w południowej części Polski (m.in. w Rzeszowie, Tarnowie, Mysłowicach czy Krośnie). W latach 50-tych dwudziestego wieku wybudowano tam kilka stacji sprężania gazu ziemnego do napędu pojazdów silnikowych.
Z tego dziedzictwa wydaje się czerpać firma SURET Sp. z o.o. z Dębicy, oferując sprzęt renomowanej marki Clark wyposażony w instalacje CNG, w których gaz składa się w ok. 97% z metanu. Jest to doskonałe rozwiązanie do napędzania wszelkich silników spalania wewnętrznego.
Gaz ziemny CNG dostarczany jest do silnika za pomocą regulatora wysokiego ciśnienia, gdzie następuje redukcja ciśnienia. W silnikach gaźnikowych gaz wpływa do gaźnika pod ciśnieniem zbliżonym do atmosferycznego przez specjalny mieszalnik gazu ziemnego, paliwo jest właściwie mieszane z powietrzem. W silnikach z wtryskiem gaz napływa do wtryskiwaczy pod stosunkowo niskim ciśnieniem.
Zalety zastosowania instalacji CNG w wózkach widłowych Clark:
- niska emisja zanieczyszczeń do atmosfery dzięki niewielkiej zawartości procentowej węgla (CNG spełnia normy EURO 4 i EURO 5),
- dzięki temu, że spalanie CNG przebiega wolniej, silnik pracuje o wiele ciszej niż w przypadku benzyny czy ON,
- w sytuacji, gdy butla lub instalacja ulegnie rozszczelnieniu gaz CNG ulega szybkiemu rozproszeniu, nie wywołując żadnego niebezpieczeństwa,
- gaz CNG charakteryzuje się wysoką temperaturą samozapłonu (CNG 537 oC, benzyna 340 oC, ON 270 oC),
- CNG posiada najwyższą liczbę oktanową wśród paliw silnikowych od 110 do 120,
- CNG to także najwyższa wartość opałowa wśród paliw silnikowych – 55,5 MJ/kg,
- cena gazu CNG jest bardzo konkurencyjna w stosunku do innych paliw silnikowych,
- duże zasoby naturalne CNG szacowane na świecie na około 160 lat,
- całkowite opanowanie technologii – magazynowania, dystrybucji, użytkowania,
- krótki czas tankowania;
Dzięki stosowaniu CNG koszt zakupu paliwa obniża się o około 50-70%, koszty eksploatacji silnika zmniejszą się dwukrotnie, a czas jego użytkowania wydłuża się o ponad 20%. Dodatkowo można uzyskać zwolnienie z opłat z tytułu znikomej emisji spalin do atmosfery.
Przygotowano we współpracy z: