Specyfika oraz warunki panujące podczas prowadzenia wszelakich prac budowlanych wiążą się z dużym ryzykiem powstania uszkodzeń mechanicznych w obrębie wykorzystywanych w tym celu maszyn budowlanych. Takie uszkodzenia mogą być niebezpieczne nie tylko dla sprzętu, ale przede wszystkim operatorów ciężkich maszyn budowlanych oraz osób przebywających w ich pobliżu. Najczęstszym uszkodzeniom ulegają szyby w koparko-ładowarkach.
Podobnie, jak w samochodzie
Wymiana pękniętej lub stłuczonej szyby w maszynie budowlanej jest absolutnym priorytetem w zapewnieniu odpowiednich, a przede wszystkim bezpiecznych warunków pracy dla obsługi takiego urządzenia. Operację wymiany szyby JCB w specjalistycznym sprzęcie budowlanym można w zasadzie przeprowadzić samemu, bez korzystania z usług osób trzecich, ponieważ taka wymiana w niczym praktycznie nie różni się od wymiany szyby w zwykłym samochodzie osobowym.
Drut do wycinania
Szyby do koparek JCB, buldożerów czy też innych maszyn budowlanych charakteryzują się nieco innym kształtem oraz wielkością niż szyby stosowane w samochodach osobowych, jednak ich demontaż i montaż opiera się na praktycznie takich samych zasadach. Do wykonania takiej pracy potrzeba co najmniej dwóch osób. Jeżeli szyba narożna lub przednia w koparce uległa uszkodzeniu lub stłuczeniu, należy usunąć starą uszczelkę, oczyścić oraz odtłuścić rant karoserii maszyny, a następnie zmierzyć, czy nowa szyba przednia lub narożna pasuje do otworu, po czym zamontować ją wraz z uszczelką dołączoną do zestawu. Trudność przy wymianie pękniętej szyby polega na tym, że musi zostać ona po prostu wycięta z maszyny. W tym celu stosuje się specjalny drut, który umożliwia przecięcie starej warstwy kleju mocującego szybę do pojazdu. Drut ten działa jak standardowa piła do drewna i dlatego też do jego obsługi potrzebne są dwie osoby.
Krok po kroku
Gdy stara, zniszczona szyba do koparki jest już usunięta, można przystąpić do instalacji nowej części JCB. Oczywiście, pierwszą czynnością, jaką należy wykonać przed ostatecznym montażem szyby, jest jej przymierzenie do otworu w kabinie maszyny. Szyby do koparek JCB mogą mieć różne rozmiary, dlatego też warto wcześniej upewnić się, czy nowa szyba pasuje do konkretnego modelu maszyny. Następnie oczyszczamy i odtłuszczamy ranty karoserii, a także ranty montowanej szyby. Kolejny etap to gruntowanie rantów karoserii specjalistycznym preparatem gruntującym. Po jego wyschnięciu należy nanieść odpowiednią warstwę kleju do szyb na karoserię. Dostępne są kleje standardowe oraz szybkoschnące. W przypadku klejów standardowych istnieje możliwość późniejszego wprowadzenia poprawek w montażu szyby, natomiast kleje szybkoschnące natychmiast wiążą ze sobą elementy. Tak zamontowana szyba powinna spełniać swoje funkcje przez bardzo długi czas użytkowania.