Działanie silnika spalinowego polega na zamianie energii cieplnej na energię mechaniczną. Podczas zamiany energii cieplnej w mechaniczną spalane paliwo wytwarza w cylindrach duże ciśnienie, które porusza tłokami silnika. Aby doszło do pożądanej reakcji należy do silnika dostarczyć odpowiednią ilość ciepła. Efektem tego będzie otrzymanie energii mechanicznej na wale silnika. Ilość otrzymanej energii mechanicznej jest zawsze mniejsza od ilości dostarczonej energii cieplnej. Powodem tego są straty występujące podczas przemiany energii cieplnej na mechaniczną. Jak zadbać o silnik w samochodzie?
Oszczędzaj i unikaj niepotrzebnych kosztów
Oto przydatne wskazówki, dzięki którym nie tylko poprawisz kondycję swojego silnika, ale też portfela
- co najmniej raz w miesiącu sprawdzać poziom płynu w chłodnicy. W starszych samochodach oraz w okresie letnim zalecane jest częstsze sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego.
- ewentualne ubytki płynu najlepiej uzupełniać płynem chłodniczym lub koncentratem płynu chłodniczego. Wodę destylowaną stosować tylko w ostateczności, aby nie dopuścić do nadmiernego rozcieńczenia płynu.
- do rozcieńczania koncentratu płynu chłodniczego używaj wody destylowanej. Woda z kranu sprzyja korozji części metalowych i powstawaniu osadów z kamienia.
- przed zimą sprawdzić temperaturę zamarzania płynu i w razie potrzeby wymienić płyn na nowy lub obniżyć temperaturę krzepnięcia poprzez dolanie koncentratu płynu chłodniczego
- regularnie sprawdzaj, czy w układzie nie ma wycieków. Jeżeli się pojawią należy uszczelnić układ lub wymienić zniszczone elementy.
- koncentrat płynu chłodniczego zawsze powinno się rozcieńczać w odpowiednich proporcjach z wodą destylowaną. Nie należy przekraczać stężenia 70%. Stosowanie zbyt skoncentrowanego płynu do chłodnic obniża jego zdolność do chłodzenia silnika. Może być też przyczyną uszkodzeń pompy wody.
Warto też regularnie kontrolować przewody układu chłodzenia. Nie należy to do wyjątkowo trudnych zadań i przeważnie kierowcy są w stanie sami je wykonać. Najważniejsze są przewody w okolicach chłodnicy. Są to dwa przewody, wyglądem przypominające gumowe rurki. Jeżeli zauważymy ogniska rdzy, musimy szybko je wymienić, bo może skutkować to nieszczelnością- przewody pełnią kluczową rolę w układzie chłodzenia.
Więcej ciekawych informacji na temat chłodnic znajdziesz na blogu poświęconym tej tematyce – www.nowechlodnice.pl
Zdjęcie pochodzi ze strony: