Zawieszenie o zmiennej charakterystyce tłumienia

Zawieszenie o zmiennej charakterystyce tłumienia

W coraz większej liczbie samochodów, nie tylko klasy wyższej, wykorzystywane są zaawansowane systemy kontrolujące amortyzację. Do zadań takiego rozwiązania jest dostosowanie zawieszenia do aktualnego stanu pojazdu i sytuacji na drodze.

Amortyzatory o zmiennej charakterystyce mogą być kontrolowane elektronicznie, bądź też pneumatycznie. W obu przypadkach system dba o to, aby bez względu na styl jazdy kierowcy lub rodzaj nawierzchni, wszystkie cztery koła miały przez cały czas odpowiedni kontakt z drogą. Oderwanie koła od podłoża przyczynia się do nieprawidłowej pracy takich systemów bezpieczeństwa jak powszechnie stosowany ABS, ASR oraz ESP – droga hamowania może się wydłużyć nawet o 10%.

System kontrolujący zawieszenie elektronicznie posiada specjalne czujniki dokonujące szeregu pomiarów podczas hamowania oraz pokonywania zakrętów. Obliczane jest przemieszczenie obu osi, siła hamowania oraz rozkład obciążenia na poszczególne części zawieszenia.

W związku z tym, tłumienie drgań podczas szybkiej jazdy po drodze ekspresowej będzie nieco inne niż w przypadku podróżowania po wąskich, krętych uliczkach z nierównościami jak np. progi zwalniające, czy studzienki kanalizacyjne. Powyższe dane przekazywane są do zaworów elektromagnetycznych (niezależnych od siebie), które regulują ciśnienie oleju w amortyzatorze. W niektórych samochodach system ten współpracuje z układem kierowniczym lub napędowym, co pozwala na jeszcze bardziej precyzyjną kontrolę siły tłumienia. Sporym atutem tego typu zawieszenia jest możliwość sterowania nim z pozycji kierowcy, używając umieszczonego w samochodzie przycisku. Dzięki temu możemy wybrać, czy w danym momencie zawieszenie powinno pracować sztywno, czy też bardziej miękko.

Istnieje również pneumatyczny system kontroli siły amortyzacji. Jest to rozwiązanie w całości pozbawione urządzeń elektrycznych, gdyż sterują nim jedynie zasady fizyki, wykorzystując do tego wartości ciśnienia panujące w układzie. Pneumatycznie sterowane zawieszenie stosowane jest nie tylko w samochodach osobowych, ale również w pojazdach użytkowych. Do zalet tego rozwiązania należy przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa na wysokim poziomie oraz konkurencyjna cena.

Tekst powstał we współpracy z: http://www.autoamortyzatory.pl/amortyzatory-sachs/m,32,100121/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *