Każdy sklep posiada szczegółowy plan ułożenia produktów. Dzięki wielu testom przeprowadzonym na konsumentach dowiedziono, że ułożenie produktów ma znaczący wpływ na ilość sprzedaży. Przyjrzymy się bliżej temu zjawisku analizując czynniki marketingowe, które mają wpływ na klientów.
Wszechobecny visual merchandising?
Pod tym pojęciem kryje się bardzo wiele. Każdy z nas jest klientem, tak też każdy z nas się z takim zjawiskiem spotkał. Tym terminem obejmuje się ogół działań, których celem jest wywołanie zaplanowanych wcześniej uczuć i wrażeń u klienta. Ten dział marketingu nie obejmuje tylko sklepu, lecz także otoczenia i sposobu prezentowania produktów i działania na zmysłach klienta. Prościej ujmując jest to zabieg marketingowy mający na celu wywołanie pewnych reakcji poprzez zaplanowane wcześniej działania.
Skuteczna sprzedaż
Istnieje kilka zasad Visual merchandisingu. Dotyczą one wielu płaszczyzn marketingu i uderzają w różne bodźce klienta. Jedna ze skutecznych zasad „wizualnego marketingu” jest opieranie się na emocjach klientów. Aby dotrzeć do klienta stosuje się kontrowersyjne hasła, jaskrawe lub kontrastowe barwy lub niestandardowe ułożenie. Najczęściej można spotkać się z tym rodzajem marketingu w sklepach odzieżowych. W witrynach manekiny chętnie zapraszają nas do sklepu, przykuwając nasza uwagę. Niemniej jednak nie tylko w sklepach odzieżowych Visual merchandising sprawdza się przynosząc większą sprzedaż.
Spożywczy visual merchandising
W sklepach spożywczych równie ważne jest ułożenie produktów. Ludzie żyją w coraz większym pośpiechu, nie mają czasu na codzienne długie zakupy, gdzie porównuje się towary i dokonuje się selekcji. Chwytanie tego, co jest w zasięgu wzroku, lub na wyciągnięcie ręki stało się normą. Dodatkowo w zakupach bardzo często pomagają nam różne ekspozycje: „(…) standy promocyjne, które eksponują dany towar, sprawiają, że wzbudzają u klienta potrzebę posiadania danego produktu, skupiają wzrok i nakłaniają do zakupu. Stojaki ekspozycyjne są jedną z najbardziej skutecznych metod marketingowych” twierdzi specjalista z firmy SIP Krosno. Nic dziwnego, że ta metoda jest stosowana przez światowe marki. Wyboldowanie ceny na listwach cenowych sprawia, że klienci zwracają na nią uwagę. Istnieje oczywiście znacznie więcej metod marketingu wizualnego, lecz sprawdzone eksponowanie produktów jest najbardziej skuteczne od lat.
Posiadając swój sklep warto zainwestować w standy promocyjne. Wychodzenie produktu naprzeciw klientowi jest skuteczną i nienachalna metodą marketingu, która spotyka się z pozytywnym odbiorem i sympatią klientów.