Prowadzenie księgowości w małej firmie

Prowadzenie księgowości w małej firmie

Założenie pierwszej działalności gospodarczej to z pewnością wielki krok do osiągnięcia samodzielności i dążenia do stabilizacji finansowej. Początkującym przedsiębiorcom może wiele problemów sprawić prowadzenie działalności, szczególnie jeżeli wcześniej nie mieli do czynienia z rozliczeniami. Z takiej sytuacji są dwa wyjścia – zdecydowanie się na samodzielne prowadzenie księgowości lub zlecenie tego zewnętrznej firmie. Który wariant jest korzystniejszy z punktu widzenia początkującego przedsiębiorcy?

Blog prawniczy Profinfo.pl

Samodzielne prowadzenie księgowości

W przypadku niewielkiej firmy wiele osób decyduje się na samodzielne rozliczanie kosztów prowadzenia działalności. Zadanie takie jest maksymalnie uproszczone, gdyż do dyspozycji przedsiębiorcy jest wiele programów do prowadzenia księgowości, które są intuicyjne w obsłudze. W praktyce oznacza to tyle, że należy tylko wprowadzić określone dane do systemu, a ten sam dokonuje obliczeń. Program automatycznie generuje także dokumenty, które należy dostarczyć do właściwych urzędów i księguje wymagane dane. Oczywiście kluczową rolą jest tu określenie profilu firmy, czy jest to działalność zryczałtowana, czy rozliczająca się na podstawie prowadzonej księgi przychodów i rozchodów. Mimo łatwej obsługi programów księgowych przedsiębiorca musi posiadać, chociażby podstawową wiedzę na temat podatków i rachunkowości. W tym przypadku pomocny może okazać się blog Profinfo.pl, na którym publikowane są aktualne zmiany w prawie podatkowym oraz praktyczne wskazówki dla młodych przedsiębiorców. Samodzielne prowadzenie księgowości pozwala zaoszczędzić na kosztach związanych z zatrudnieniem księgowej, jednak jest dość czasochłonna i wymaga uważnego wprowadzenia danych, aby nie popełnić pomyłek w rozliczeniach.

Księgowość prowadzona przez zewnętrzne biuro rachunkowe

Osoby, które boją się samodzielnego prowadzenia księgowości w swojej firmie, mogą zdecydować się na współpracę z biurem rachunkowym. Takie rozwiązanie może być korzystne szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, którzy nie mają doświadczenia w rozliczaniu przychodów firmy. W tej sytuacji biuro zewnętrzne przejmuje wszystkie obowiązki związane z księgowością, jednak należy mieć na uwadze, że w razie przekazania błędnych deklaracji do Urzędu Skarbowego, to przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność. Biura rachunkowe są jednak ubezpieczone od takich przypadków i w razie błędnych obliczeń wypłacają odszkodowanie, na co nie możemy liczyć w przypadku samodzielnego prowadzenia księgowości. Zaletą takiego rozwiązania jest również to, że oprócz bieżących rozliczeń, biura często doradzają w optymalizacji kosztów prowadzenia firmy, pomagając tym samym zwiększyć oszczędności. Na współpracę z biurem rachunkowym warto zdecydować się na początku otwierania firmy, gdyż wówczas można skupić się na rozkręcaniu biznesu, pozostawiając kwestie formalne i księgowe profesjonalistom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *