Sprzęgło jest jednym z najważniejszych elementów samochodu, a dokładnie jego układu przenoszenia napędu. Ruszanie samochodem z miejsca i dalsza jazda bez sprzęgła nie jest możliwa. Stanowi ono nieodzowne połączenie silnika i skrzyni biegów, wprawiając samochód w ruch.
Aby sprzęgło prawidłowo funkcjonowało, jego części składowe muszą działać bez zarzutu. Znajdują się tu: pompa sprzęgła, tarcza sprzęgła i docisk sprzęgła. Każdy z tych elementów pełni określoną funkcję i już jeden uszkodzony zakłóca prawidłowe działanie sprzęgła.
Na płynną pracę sprzęgła wpływa hydraulika, a dokładnie pompa sprzęgła, która odpowiada za prawidłowe ciśnienie w układzie sprzęgła. Jeśli pojawią się z nią jakieś problemy od razu będzie to można odczuć poprzez utrudnione operowanie pedałem.
Kolejny ważny element to tarcza sprzęgła, od której zależy praca pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. To właśnie ona umożliwia przenoszenie napędu z wału korbowego na wałek sprzęgłowy, jednocześnie amortyzując wszelkie przeciążenia wynikające z gwałtownego przyspieszania lub ruszania. Tarcza sprzęgła ma także za zadanie tłumić drgania skrętne. Podstawowe elementy w jej budowie to piasta i tarcza nośna, które dociśnięte do siebie umożliwiają przenoszenie napędu.
Docisk sprzęgła współpracuje z tarczą i łożyskiem, umożliwiając przekazywanie momentu obrotowego z silnika na wałek obrotowy. Zbudowany jest z pokrywy sprzęgła, koła zamachowego i sprężyny płytkowej, a praca odbywa się na zasadzie tarcia. Cały proces tarcia regulowany jest przez łożysko oporowe. Ze względu na charakter pracy tarcze ścierne muszą być odporne na ścierane i wysokie temperatury.
Sprzęgło, jak każda inna część samochodu, mimo swej trwałości wymaga odpowiednich zabiegów, które uchronią je przed uszkodzeniem.
Artykuł powstał przy współpracy z https://www.centrumsprzegla.com