Zakupy w Internecie są doskonałą alternatywa dla zakupów tradycyjnych. Dostępność sklepów internetowych, bogactwo ofert i dostawa produktów do domu to udogodnienie, z którego korzysta coraz więcej konsumentów. O czym jednak warto pamiętać, robiąc zakupy drogą elektroniczną?

147889Sklepy internetowe zobowiązane są do przestrzegania ogólnie przyjętych przepisów regulujących handel. Jednak regulaminy sklepów mogą zawierać też dodatkowe zapisy określające zasady zakładania kont, zamawiania i kupowania produktów, a także sposobów dokonywania płatności. Konsument powinien mieć więc na uwadze, by dokładnie zapoznać się z wszelkimi informacjami, które właściciel sklepu ma obowiązek udostępnić na stronie. Niewywiązanie się przedsiębiorcy z tego obowiązku skutkuje karą pieniężną i daje konsumentom podstawę do roszczeń. Najważniejsze zagadnienia, które powinny znaleźć się w regulaminie, odpowiadają ustawie o ochronie praw konsumentów, co jest istotne w przypadku zawierania umowy kupna-sprzedaży i wnoszenia ewentualnych reklamacji.

Jakie informacje powinien uzyskać konsument, chcąc dokonać zakupu? Przede wszystkim na stronie sklepu internetowego musi widnieć nazwa firmy i adres jej siedziby, a także numer zarejestrowanej działalności gospodarczej. Miejsce prowadzenia działalności jest ważne w sytuacji, gdy siedziba sklepu znajduje się poza granicami kraju, w którym mieszka konsument. Wówczas trzeba pamiętać, że w chwili zawarcia umowy-sprzedaży, czyli dokonania zakupu, obowiązywać będą przepisy kraju, w którym przedsiębiorca zarejestrował swoją działalność. Kwestia ta ma duże znaczenie przy składaniu ewentualnej reklamacji, gdzie prawo konsumenta jest podstawą dochodzenia roszczeń.

Przedsiębiorca na swoim serwisie powinien dokładnie opisać zakres prowadzonej działalności, charakter świadczonych usług i rodzaj oferowanego towaru. Ponadto informacjami obowiązkowymi są ceny produktów oraz sposób dokonywania płatności, a także sposób dostawy zakupionego towaru i związane z tym koszty. Zgodnie z prawem konsumenta istnieje możliwość odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży, co powinno być respektowane w każdym sklepie internetowym. Istotny punkt regulaminu stanowi instrukcja postępowania przy składaniu reklamacji, która przysługuje konsumentom w przypadku towaru uszkodzonego lub niezgodnego ze złożonym zamówieniem.

Użytkownicy Internetu powinni pamiętać, że wszelkie informacje dotyczące działalności sklepu i regulacji prawnych warunkujących sposób dokonywania zakupów mogą znajdować się w obrębie całego serwisu. Zatem istotne znacznie ma zapoznanie się z ogólną treścią przedstawioną na wszystkich stronach sklepu internetowego.

Pomocne w poznaniu sklepu internetowego są porównywarki, w których znajdują się opisy produktów. Opatrzone są one nie tylko ogólną informacją kierującą do sklepu, ale też opiniami jego klientów, którzy wyjaśniają istotne dla konsumentów zagadnienia. W przypadku wątpliwości względem wybranego sklepu, można skorzystać z porównywarek typu GdzieObejrze.pl, na których również stacjonarne punkty handlowe zamieszczają swoje oferty produktowe. Lokalizacja placówki na mapie i możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem handlowym jest dodatkową informacją ułatwiającą dokonanie udanych zakupów w Internecie.

e-idea

Fundusze Europejskie – dla rozwoju innowacyjnej gospodarki

Avatar photo
About Author

Redaktor

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *