Koło zamachowe czy koło dwumasowe?

Koło zamachowe czy koło dwumasowe? Obie te części łączy jedna wspólna cecha – są istotnymi elementami układu przeniesienia mocy naszych samochodów. Wchodzą w skład sprzęgła samochodowego, a ich głównymi funkcjami jest skupianie energii kinetycznej.

Koło dwumasowe jest często mylone z kołem zamachowym. Pierwszym wynalazkiem było koło zamachowe, które sprawdzało się w starszych modelach samochodów. Po co wymyślono więc koło dwumasowe? Złośliwi fani motoryzacji twierdzą, że koła dwumasowe zostały wymyślone po to, aby mechanicy mieli na czym zarabiać (chodzi o dużą podatność na awarie koła dwumasowego). Producenci mają swoje wytłumaczenie, które znajduje odzwierciedlenie w fizyce. Koło dwumasowe to nic innego jak dwa koła zamachowe połączone tłumikiem drgań skrętnych. Pierwsze z nich jest połączone ze skrzynią biegów, a drugie z jednostką napędową.

W czym „lepsze” jest koło dwumasowe od zamachowego? Pozwala na równomierne rozdzielanie mocy, dokładniej tłumi drania powstałe w wyniku pracy większych silników oraz redukuje gwałtowny wzrost momentu obrotowego. W kole dwumasowym za redukcję drgań odpowiedzialny jest tłumik drgań skrętnych, zaś w przypadku koła dwumasowego odpowiedzialna jest tarcza sprzęgła. Producenci twierdzą, że we współczesnych samochodach tarcza sprzęgła nie wytrzymałaby obciążeń wynikających z regularnego wzrostu siły i redukcji masy skrzyni biegów. Koło dwumasowe nie cieszy się dużą popularnością wśród kierowców samochodowych. Niektórzy z nich w miarę możliwości finansowych starają się pozbyć koła dwumasowego na rzecz sprawdzonego koła zamachowego. Dobrym przykładem jest Peugeot 307 w silniku 2.0 HDI, w którym większość kierowców wie co znaczy awaryjność koła dwumasowego. Często po nabyciu tego samochodu decydują się na pozbycie dwumasy z układu przeniesienia mocy. Niewątpliwą wadą tego rozwiązania jest fakt, iż aby taki zabieg wykonać niezbędna jest wymiana całego sprzęgła. Kolejnym minusem są koszta, które sprawiają, że elementy sprzęgła i układu przeniesienia mocy to nie są tanie części samochodowe. Wymiana sprzęgła w zależności od producenta do Peugeota 307 to koszt co najmniej 3 tysięcy złotych. Pomimo pozornie dużych kosztów wielu kierowców decyduje się na ten zabieg twierdząc, iż koło zamachowe jest dużo bardziej funkcjonalne i mniej awaryjne w porównaniu do swojego nowszego odpowiednika. Aby naświetlić skalę sytuacji wystarczy podać przykład Peugeota 207, który wyposażony w tą samą jednostkę napędową zasilają olejem napędowym na końcu układu przeniesienia mocy posiada koło zamachowe, a o jego awariach w internecie głośno nie słychać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *